O oříščích - vlašských i jiných

8. října 2014 v 11:30 | Janča |  Co jíme?
Je babí léto, podzim má své radostné a barevné období a zahrady vydávají své pozdní plody. Dnes se něco málo dozvíme o jedněch z nich - vlašských oříšcích - a že jich letos není málo!Usmívající se

Všude se dočítáme, že ořechy jsou zdravé. A musím uznat, po pročtení mnoha článků, že je to tvrzení pravdivé! Pojďme si říct proč.







1)Oříšky obsahují především vzácné a zdraví prospěšné oleje - tuky se na jejich energetické hodnotě podílejí zhruba z 80%. Ale pozor! Jistě mnoho z nás ví, že není tuk jako tuk. Tuky přítomny v ořeších jsou z valné většiny tuky nenasycené (a to ještě ty prospěšnější z širší skupiny nenasycených tuků) - což pro nás v praktickém životě znamená, že se starají o naše srdce a cévy. Jak to dělají? :-) Chovají se tak trochu paradoxním způsobem - snižují množství tuků v krvi a tím i množství "špatného" cholesterolu, který má tendenci se ukládat na stěnách cév a ucpávat je. Jinak řečeno, oříšky a jejich oleje čistí naše cévy a zabraňují jejich zanášení a starají se o naše ♥!
Dokonce se dokázalo, že i při konzumaci malého množství ořechů se již projevují příznivé účinky, je proto pravděpodobné, že mimo snižování hladiny cholesterolu mají ořechy i další žádoucí vlivy.


2)Ořechy dále obsahují mnoho cenných živin - například bílkoviny. Jsou bohaté i na látku, která nám sice nedodává energii, je však důležitá pro správné trávení - a to na vlákninu. Dále většina ořechů obsahuje velké množství vitaminu E (antioxidant!), kyselinu listovou, hořčík a další kouzelné rostlinné látky doslova hýčkající naše tělo - například fytoestrogeny.
Různé druhy ořechů se liší směsí vitaminů a minerálů - proto je nejlepší druhy ořechů střídat.

3)Oříšky prý mají i protizánětlivé účinky - možná jste už někdy slyšeli o tom, že některé potraviny podněcují zánětlivé procesy v těle (například maso, bílá mouka, cukr, ale i některé potraviny rostlinné, které se zdají být velmi zdravé), kdežto jiné záněty tlumí. Oříšky působí přesně takto tlumivě - a to je pozitivní. :-)

4)Ukazuje se, že pravidelná a častá konzumace ořechů snižuje riziko onemocnění cukrovkou (a pozor - v naší zemi v současnosti každý 10.člověk cukrovkou onemocní!) a dokonce by měly chránit před vznikem rakoviny.


Ano, ořechy jsou sice velmi energetickou potravinou (vzhledem k jejich obsahu tuku), nicméně nejedná se o "prázdné kalorie" (což je např. bílý cukr)! Energie z ořechů nám vydrží déle a navíc nám spolu s energií v těle přibudou i antioxidanty, minerály (například selen v para ořeších je poměrně vzácným minerálem nutným pro naše tělo při obraně proti volným radikálům), vitaminy, vláknina a spoustu dalších příjemných látek.Mrkající

Navíc, pokud ořechy jíme správně, rozhodně z nich neztloustneme. Přijde mi úsměvné, jak se někteří lidé brání konzumaci ořechů "protože jsou plné tuků a přibírá se z nich!!" a pak vesele sáhnou po koblížku, bílém rohlíku s nutelou nebo sušenkách či bábovce.
Správná konzumace ořechů spočívá v tomto: denně malou hrst. Prostě si třeba k snídani dejte místo koblížku hrst oříšků. Někdy lidé mají problém i s tím, že když začnou jíst ořechy, nedovedou přestat a zbaští na posezení celý sáček. Vypozorovala jsem, že toto se stává těm, kteří nejsou zvyklí oříšky jíst - a když si je po předlouhé době dopřejí, nemohou s jejich konzumací přestat. Tělo ví, že mu celou tu dobu chyběly látky z oříšků a tak se chopí příležitosti a snaží se nadělat si zásoby do dalšího očekávaného předlouhého období bez nich. Jakmile však začnete ořechy sem tam do jídelníčku zařazovat uvidíte, že vám bude stačit pár ořechů denně.

Na našich českých zahradách často rostou ořechy vlašské. A co je zvláštního na těchto roztomilých kulatých kamarádech?S vyplazeným jazykem


♥ patří mezi 10 potravin, které nejúčinněji bojují proti vzniku rakoviny
♥ jsou považovány za potravinu pro mozek, jehož činnost podporují (že by to příroda naznačovala už jejich tvarem?Nevinný)
♥ obsahují selen (→tvorba antioxidantů), železo(→pro "silnou" krev), zinek(→tlumí záněty a podporuj hojení), vitaminy skupiny B (→podporují nervovou soustavu a starají se o naši pokožku) a vitamin E (→antioxidant)
♥ jejich blahodárný efekt na tělo se projeví při dlouhodobé konzumaci, kdy stačí 5 ořechů denně
♥ měli bychom je upřednostňovat mezi ostatními ořechy (snad spolu s lískovými) už jen proto, že rostou u nás!

POZOR! Ořechy před snězením vždy zkontroluje jestli nejsou zažloutlé (to je známka toho, že se již původně zdravé ořechové oleje zkazily) a jestli nejsou povlečené jemnými vlákny plísně - někdy jdou vidět až při pečlivém prozkoumání - a neměly by chutnat hořce!! Takovéto ořechy obsahují aflatoxiny (produkty plísní), které naopak rakovině přispívají.Překvapený

Stejně tak si dávejte pozor na oříšky z obchodu, především vlašské ořechy bývají hořké, nažluklé a tím pádem zdraví škodlivé. Dávejte přednost čerstvě vyloupaným oříškům než vyloupaným a dlouho přechovávaným, i kdyby to bylo v chladnu a temnu.

Pěkný den všem a budu ráda, když si řeknete, o čem bych měla psát příště.Mrkající
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Bubobubo Bubobubo | 12. října 2014 v 13:48 | Reagovat

Ořechy miluju a vlašské obzvláště.

2 ¨Lucka ¨Lucka | 4. února 2015 v 15:55 | Reagovat

oříšky jsou moc dobré i lískové a vlašské a i ty ostatní mě už se stalo že jsem v oříšku našla něco divného a zrovna byl tak hezky vyloupaný byla to škoda a byl z mojí zahrady a taky byl vlašský. :(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama