Dhál z červené čočky, rajčat a mrkve

21. srpna 2016 v 17:51 | Janča |  Připravujeme jídlo
Uhodnete, která luštěnina se před vařením nemusí namáčet, hotová je během 15 minut a chutná báječně?Usmívající se
Asi ano, když ji máme v názvu dnešního článku Smějící se - je to červená čočka a stejné vlastnosti má i čočka žlutá.

Jak už určitě víte, luštěniny jsou potraviny, které nám poskytují kvalitní rostlinné bílkoviny a vyvolávají pocit sytosti po delší dobu. Naučit se je ve svém jídelníčku používat je podle mě jeden z pilířů kvalitní a přirozené, tedy zdravé, stravy. Dobré je luštěniny kombinovat s obilovinami - tedy např. s rýží, bulgurem, kvalitním pečivem, celozrnnými těstovinami, jáhlami.
→rýže+fazole, jáhly+čočka, cizrna+pečivo, hrách+kroupy, luštěninová polévka a hlavní chod s obilovinou...

Je to proto, protože luštěniny samy o sobě neobsahují všechny typy aminokyselin - ale právě obiloviny ty zbývající doplní. Potom nám v jednom jídle nebude chybět žádná potřebná aminokyselina - každopádne stačí nasbírat všechny aminokyseliny ve stravě v rámci několika dní, takže to není úplná nezbytnost.Mrkající


Luštěniny tedy v jídle vždy pokládejte za zdroj bílkovin - jako maso a vejce - proto není nutné a ani vždy vhodné je kombinovat s těmito dalšími bílkovinami (jak se to děje u známé čočky s vejcem nebo s párkem). Luštěniny nám nahrazují maso, proto se je opravdu hodí znát a jíst, pokud se snažíte snížit množství masa v jídelníčku nebo jste vegetariáni.

Dnes vám poradím, jak si z červené čočky rychle a jednoduše připravit dobrou teplou večeři nebo bezmasý oběd s orientálním kari nádechem. Dhál je označení pro původně indický pokrm, který svou konzistencí leží někde mezi kaší a hustou polévkou a je uvařen z luštěnin. Typické pro něj je výrazné koření, většinou typu kari.




Na náš dhál pro 3 osoby (množství je orientační) budeme potřebovat:
→1 hrnek červené čočky /žluté čočky
→1 plechovka rajčat /10 čerstvých rajčat ze zahrádky
→2-3 mrkve
→1 větší cibule
→koření kari
→česnek (nemusí být)
→sůl, pepř, olej
→kvalitní pečivo (kváskový chléb, celozrnné pečivo)

Červenou čočku si v sítu pořádně propláchneme pod tekoucí vodou a nasypeme do hrnce. Nakrájíme si mrkev na silnější kolečka (čtverečky, hvězdičky, eikosaedry) a vhodíme ji k čočce. Máme-li zeleninový vývar, zalejeme ji vývarem, pokud nemáme, stačí studená voda. Voda by měla zhruba o 3cm přesahovat čočku, ale množství si zvolte sami podle žádané výsledné hustoty pokrmu. Přivedeme k varu a vaříme zhruba 15 minut. Červená čočka má tendenci se mírně rozvařit, takže se nelekněte, že v hrnci už možná nebudou jen jednotlivé čočky, ale celé to spíš dostane charakter kaše. Osolíme až v závěru vaření a přisypeme kari.

Mezitím si vedle na pánvi osmahneme do sklovita nakrájenou cibuli, přidáme nakrájená rajčata a necháme probublat, povařit. Můžeme osolit, případně i přidat na zjemnění lžičku cukru/medu. Chceme-li pokrm trochu česnekový, v závěru přidáme česnek.

Nakonec obsah pánve vlijeme do hrnce s čočkou a promícháme. Ochutnáme a dochutíme klidně další solí, pepřem, kari. Chceme-li kaši, můžeme pokrm hned jíst, toužíme-li po polévce, obsah hrnce zředíme vroucí vodou a rozmixujeme ponorným mixérem. Jíme s kváskovým nebo alespoň celozrnným pečivem.

Chutnalo?S vyplazeným jazykem Usmívající se
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Darina Darina | Web | 22. srpna 2016 v 12:01 | Reagovat

Skvělý, lehký, parádní a zdravý...moc díky ;-)

2 Kika Kika | Web | 26. srpna 2016 v 16:40 | Reagovat

tak to vyzerá fest zdravo :)

3 Janča Janča | Web | 26. srpna 2016 v 18:41 | Reagovat

[1]: Darino, je mi potěšením! :-) Zkusila jste to na vlastní pěst? :)

[2]: Áno, a navíc je to hrozně dobré. :-) Ale fakt. Ty chutě se krásně k sobě hodí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama