Co jíme?

Maté - rozjitřující nápoj z cesmíny paraguayské

19. ledna 2018 v 23:39 | Janča
Jestliže prahnete po omamném, voňavém a přitom k tělu velmi přátelském horkém nápoji, který vám umožní zůstat na lovu bez jídla několik dní a nocí - a nebo prostě potřebujete jen rozpálit vaši vnitřní energii v kteroukoli denní či noční dobu - sežeňte si sypané sušené lístky cesmíny paraguayské a uvařte místo kávy maté. S vyplazeným jazykem

Cesmína paraguayská je vysoký strom rostoucí v jižní Americe a silných účinků výluhu jejích lístků si již kdysi dávno povšimli tamější indiáni kmene Guaraní. Maté je nápoj, který má tisíciletou tradici a indiáni si jej připravovali velmi silný a popíjeli předtím, než vyrazili na dlouhý lov nebo když bylo období nedostatku jídla. V jižní Americe se maté pije z kalabasy (nádoby z vydlabané tykve) bombillou (speciálním kovovým nebo bambusovým brčkem sloužícím zároveň jako sítko) a děje se tak často jako společenská událost nebo akt pohostinnosti, kdy lidé pijí maté z jedné velké kalabasy společně. Usmívající se

Výsledek obrázku pro yerba mate

Jak a proč na nás maté působí? :)
Nálev z cesmínových nasušených lístků má především fyzické i psychické povzbuzující účinky, projasňuje myšlení, odvolává únavu do věčných lovišť, výrazně tlumí pocit hladu, posiluje imunitu a zpomaluje stárnutí zabraňováním oxidace našich buněk. Podporuje trávení a chodí se po něm častěji na malou. Obsahuje mnoho vitaminů, minerály, teofylin, třísloviny a matein - látku podobnou kofeinu, která není tak agresivní a návyková. Matein roztahuje cévy v těle a tím zajišťuje lepší prokrvení. Povzbuzující účinek maté trvá 5-9 hodin, tak pozor na popíjení odpoledne a večer, pokud toužíte usnout. Mrkající Je to takový přírodní magický doping. Nezapomenu na ty večery, kdy jsem se v čajovně "zčajovala" matéčkem a potom do tří hodin do rána ležela v posteli s očima široce otevřenýma a tělem toužícím usnout, ale mysl se třepotala a nespoutaně poletovala někde u stropu.

Výsledek obrázku pro yerba mate

Kde a jaké maté si sehnat?
Vždy je lepší pořídit si maté sypané, jako ostatně každý klasický čaj. Já si pro něj chodím do blízké Dobré čajovny, kde mi čajmeni naváží tolik "čaje", kolik je potřeba. Dozvěděla jsem se tam, že se dají sehnat různě nadrcené lístky cesmíny - některé mají vyšší obsah lístkového "prachu", jiné jsou zase nadrolené víc na hrubo. Kdo čemu dá přednost, to už je na každém. Mně víc vyhovuje maté nahrubo. Usmívající se Existuje také maté pražené a nepražené. Pražené má výraznější, trochu kouřovou chuť, nepražené je jemnější.

Související obrázek

A jak si maté správně připravit?
→tradičně v kalabase pro fajnšmekry, kteří ji mají Úžasný
Do kalabasy nasypeme lístky cca do poloviny, zakryjeme její otvor rukou a několikrát protřepeme (tím nám na ruce ulpí případný lístkový prach) a necháme lístky ležet částečně na stěně kalabasy, aby vytvořily svah. Zalijeme nejdřív studenou vodou tak, aby se vytvořila kašička (je to proto, abychom maté "nespálili" horkou vodou a zachovali co nejvíce vonných a aktivních látek). Do ní zanoříme bombillu a potom zalijeme 80°C horkou vodou. Popíjíme postupně usrkáváním z bombilly a nijak necedíme. :) Zesilující hořkou chuť maté lze zjemnit karamelem, medem či cukrem.

→netradičně "po česku"
Do klasického hrnku dáme sítko a do něj nasypeme dvě polévkové lžíce maté. Zalijeme 80°C vodou a necháme louhovat zhruba 10 minut. Líbající

Tak si říkám, není čas na to, stát se matéholiky?

Óda na borůvky ♥

10. srpna 2016 v 17:55 | Janča
Během letošního léta nám jehličnaté lesy bohatě nadělily sladkou záplavu tmavomodrých borůvek. A protože borůvky nejsou jen tak ledajaké ovoce, zaslouží si, aby měly na mém blogu svůj vlastní článek. Smějící se Mrkající Zajímá-li vás tedy, proč se vůbec namáhat sběrem těchto drobných, kouzelných plodů borůvčí a proč alespoň jednou za rok pořádně zfialovět, vytrvejte ve čtení. Úžasný Informace jsem našla v odborných farmakologických článcích, tak myslím, že budou stát za to.Mrkající


Borůvky, jak už jsem naznačila, nejsou obyčejným bobulovitým ovocem. Jsou nejspíš to nejzdravější ovoce, které v České republice vůbec můžeme přirozeně nalézt. Plody i samotné listy borůvky černé jsou potenciálními zdroji látek významných pro prevenci - tedy zdravou výživu - a pro léčení některých nemocí.
Borůvky mají protirakovinné, protizánětlivé, antimikrobiální a antioxidační vědecky prokázané účinky.


→Plody obsahují mimořádně vysoce účinné antioxidanty - tedy látky, které zpomalují stárnutí a poškozování buněk našeho těla. Antioxidanty pomáhají bojovat proti narušování molekul naší DNA (čemuž jsme dnes kvůli znečištěnému životnímu prostředí vystaveni více než kdy předtím) a tím mohou mimojiné zabraňovat propuknutí rakoviny. Jedna z těchto látek zachycujících volné radikály je v borůvkách patrná na první pohled Usmívající se - jedná se totiž o velmi silné červenofialové barvivo myrtilin (a jeho příbuzné ze skupiny antokyaninů), se kterým se asi většina z nás osobně zná.S vyplazeným jazykem

→Myrtilin, který je obsažen i v listech, je zároveň látkou, která patří mezi glukokininy a snižuje hladinu cukru v krvi - to znamená, že je významný pro lidi s náběhem na cukrovku nebo přímo diabetiky.


→Plody borůvky černé působí významně proti průjmu a střevním potížím a to jak čerstvé, tak sušené nebo mražené.

→To, že působí desinfekčně pomáhá nejen při potížích se střevy, ale látky v borůvkách také pomáhají léčit a chránit sliznici v dutině ústní a celém trávicím traktu a jsou účinné při všech možných infekcích.

→Borůvky chrání cévy, zlepšují prokrvení celého těla včetně končetin, jsou mírně močopudné - mají příznivý účinek na ledviny a močové cesty, zbavují tělo škodlivin a zlepšují funkci lymfatického systému.

→ Jsou významným zdrojem mnoha vitaminů, včetně vitaminu C.

Jak vidíte, borůvky, naše české skryté bohatství, opravdu stojí za to v létě (nejvíc borůvek roste na přelomu července a srpna, ale záleží na nadmořské výšce lokality) šetrně sbírat a borůvčích porostů v lesích si vážit.Mrkající Dobré je borůvky po sběru zamrazit, my je doma mrazíme obalené malým množstvím cukru krystal, který udrží jednotlivé bobulky oddělené. Tak co, taky jste dostali chuť na kynutý borůvkový koláč?Úžasný


________________
Zdroje odborných informací:
http://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2009/03/09.pdf
Jirásek - Kapesní atlas léčivých rostlin

Sezamela - nutela bez cukru a palmového oleje

18. března 2016 v 8:32 | Janča
Krásné ráno přeji Úžasný,
nějak jsem se nedokázala soustředit na učení neurologie, tak jsem si řekla, že čas strávím nějakým smysluplnějším způsobem, než hibernací nad pootevřenou učebnicí.

Už delší dobu jsem pátrala po tom, jak by se dala vyrobit pochoutka, která by byla podobná nutele, ale v mnohem prospěšnější podobě. Polovina klasické nutely je bohužel bílý cukr a dalších zhruba 20-30% palmový olej. Lískových oříšků je v ní pomálu, ale jsou tamUsmívající se (což se bohužel nedá říct o arašídech v arašídových tatrankách, ale to by bylo zase jiné téma). První dvě ingredience však podle mého názoru bohatě stačí, abych nutelu nekupovala. Palmový olej je sám o sobě velkou smutnou kapitolou a za bílý cukr nám naše tělo vůbec nepoděkuje.

O chuti na sladké bych se mohla rozepsat příště, teď asi postačí jen to, že se jí dá poměrně jednoduše zbavit změnou stravy (vyhýbáním se potravinám s vysokým glykemickým indexem a naopak upřednosťováním těch s nízkým glykemickým indexem - o tom v jiném článku).
Pokud jste zvyklí každý den jíst cukrovinky s bílým cukrem a jednou z nich bývá občas i nutela, mám pro vás dneska tip, jak nahradit alespoň ji pochoutkou, která neobsahuje ani cukr, ani nevhodné tuky. Místo nich je plná minerálů, především železa, hořčíku, selenu a také vitaminů A, B a E. Glykemický index má mnohem nižší, což znamená, že glukózu do krve uvolňuje postupně a proto je její hladina mnohem stálejší a nezatěžuje celý organismus velkým kolísáním cukru v krvi. Proto po ní nebudeme tak brzy chuť na sladké mít (a nebo vůbec). Také jí stačí o dost méně do pocitu, že už to stačilo.Smějící se (ještě si pamatuju na ty stavy, jak jsem se při pojídání nutely prostě nemohla zastavit..)


A z čeho si ji tedy připravíme? Na jeden mlsavý večer budeme potřebovat:
2 lžíce tahini (pasta ze sezamových semínek, dá se koupit v každé zdravé výživě a myslím, že nejen tam)
1 menší lžíce kakaového prášku (nejlépe nepraženého, ale může být i klasický)
datlový sirup (moje nejoblíbenější sladidlo, je vyrobeno pouze z datlí a také se dá jednoduše sehnat)

Na první pohled to jsou suroviny málo známé a někdo by řekl, že nebude takové podivnosti shánět.. ale když si je jednou domů pořídíte, tak zjistíte, že to není vůbec špatné - ani tak drahé.Úžasný Tahini se dá přidávat do nejrůznějších jídel a perfektně je ochutí a dodá jim novou dimenzi; datlovým sirupem můžeme sladit cokoliv nám přijde pod ruku, nejkrásněji vypadá na ovesné či jiné kaši. No a kakao asi máme doma všichni, v nepražené podobě je ale výživnější, protože v něm zůstává zachováno o dost větší množství všech těch výjimečně prospěšných látek, kterými kakaové boby ve své přirozené podobě oplývají. Viz můj jiný článek o nich - http://janci-chutna.blog.cz/1502/kakaove-boby-potrava-bohu.

Všechny tyhle přísady jednoduše lžičkou promícháme a můžeme hned jíst. Chuť je naprosto skvělá a bohatá po sezamu.Usmívající se Dobrou chuť!S vyplazeným jazykem

Mák a makové mléko

13. února 2016 v 17:35 | Janča
Ahoj Usmívající se!
Věděli jste, že nejbohatším zdrojem vápníku nejsou mléčné výrobky, ale obyčejný mák? Mák je úžasná plodina, navíc typicky česká. Naše země byla vždy vyhlášená pěstováním máku, ale bohužel jsme na něj v průběhu posledních desetiletí trochu zapomněli... myslím, že nastává čas se s ním zase blíže seznámit.Mrkající Makové buchty nebo nudle s mákem zná asi každý Smějící se; není to však ani zdaleka to jediné, co s mákem můžeme udělat. Dnes se podíváme na to, proč není vůbec špatné častěji ho jíst a také na to, jak z něho vyrobit rostlinné mléko, jako zajímavou alternativu ke kravskému mléku.


Mák obsahuje 42% tuku, především zdravých nenasycených mastných kyselin, 28% sacharidů, 20% vlákniny a 18% bílkovin. Ve zbývající hmotě je především vápník - a to až 1400mg na 100g máku, čímž překonává všechny ostatní potraviny. Mák obsahuje 12x více vápníku než mléko a 3x více než sýry. Dokonce se tvrdí, že využitelnost vápníku z rostlinných zdrojů je vyšší než z mléčných výrobků z důvodu jeho navázání na mléčnou bílkovinu kasein.

Dále můžeme z máku získat fosfor, hořčík, draslík, železo a vitamin E. Z toho všeho vyplývá, že nejvíc prospěchu z máku budou mít lidé, kteří potřebují více vápníku a fosforu - těhotné a kojící ženy, dospívající, staří lidé, lidé trpící osteoporózou a ženy po přechodu. Každopádně myslím, že je dobrý i pro nás ostatní, protože:

-tiší bolesti
-uklidňuje, lepší náladu
-pomáhá při chronické únavě
-pomáhá usnout a dobře se vyspat
-udržuje zdravou a krásnou pokožku, vlasy (podporuje jejich růst), nehty i zuby
-působí pozitivně na naši paměť a svaly
-díky vitaminu E, který působí jako antioxidant, zpomaluje stárnutí

Abychom z máku získali co nejvíc jeho výživných látek, musíme ho před konzumací namlít - to můžeme udělat buď v klasickém mlýnku na mák nebo použít třeba mlýnek na kávu. Vždy je lepší si mák namlít čerstvý, protože pokud je namletý delší dobu, oleje, které obsahuje, postupně žluknou a ztrácejí své cenné vlastnosti.Mrkající Namletý mák můžeme přidat do našich snídaňových směsí, musli, do jogurtu, posypat jím nakrájený banán nebo různé kaše, použít jej do buchet a bábovek... inspirací na internetu je spousta.Líbající


Na závěr bych se s Vámi ráda podělila o jednu skvělou věc, která se dá s mákem ještě provést. Nedělá-li Vám úplně dobře mléko nebo jen chcete zkusit něco nového a zdravého, zkuste si se mnou jednoduše vyrobit makové mléko. Tímto "mlékem" si můžete zalévat musli, vločky, vyrábět z něj chia puding, přidat k němu skořici, kakao, vanilku, případně nějaké zdravější sladidlo (cukr raději ne, do tak zdravých potravin se prostě nehodíMlčící )a připravit si tak lahodný nápoj, nebo jej pít jen tak. Dá se také rozmixovat v mixéru s banánem a dalším ovocem a vyrobit si z něj koktejl. A možností je opět spoustu. Příprava je úplně prostá, jen je nezbytný mixér, tyčový-ponorný nebo stolní.

Potřebujeme:
→1šálek máku
→4šálky vody
(neboli na 1 díl máku 4 díly vody)

Mák necháme namočený ve vodě několik hodin; nejlépe ale přes noc. Poté mák ve vodě naplno rozmixujeme a pozorujeme při tom, jak se voda zbarvuje do bíla. Můžeme nechat chvíli odstát a pak mixovat ještě jednou, ale není to úplně třeba. Poté tekutinu přecedíme přes sítko, případně přes pláténko - např.silonky a máme hotovo! Skladovat se dá max. 2 dny, potom už není dobré. Do "mléka" se uvolní většina prospěšných látek z máku včetně vápníku. To znamená, že zbylý "vyšťavený" mák už mnoho výživných hodnot nemá, takže jej raději hodíme na kompost a nebo jej použijeme na dozdobení čehokoliv.Usmívající se

Mějte se moc krásně a těším se na Vaše makové i nemakové komentáře!Nevinný

Jak a proč jsem začla jíst pohanku

27. srpna 2015 v 11:54 | Janča
Krásný pozdně letní den všem, kteří opět po dlouhé době zavítali na můj blog. Stejně tak je to se mnou.. mám období, kdy místo psaní raději chodím ven, poznávám nové a dosud nepoznané a tak nějak mě to k blogování netáhne. Musím ale podotknout, že během této doby blogovací stagnace se mi nashromáždilo spoustu nových témat, o kterých bych sem ráda napsala a s vámi se o ně podělila. :-)

Máte rádi pohanku?
Já ji už od mala nemohla ani cítit. Hodně mi vadila ta její specifická, dle slov jiných "oříšková" pachuť, která ovšem v mém světě s oříšky mnoho společného neměla. Později jsem se o ní dozvěděla tolik pozitivních věcí, že mě to přesvědčilo, abych ji po letech zkusila znovu. Avšak všechny mé pokusy o přátelství s pohankou selhaly. Já a pohanka - nejméně pravděpodobný pár na světě.
Až pak, jednoho zcela obyčejného dne, se mi objevila na stole pohanková kaše s medem, oříšky a skořicí. Měla jsem hlad, a ono to nevypadalo až tak zle, tak jsem si řekla, že zkusím štěstí znovu. (přece jsem už velká holka a neměla bych být mlsná!Smějící se ) Před první lžící jsem si vybavila ty řeči o oříškové chuti....oříšková chuť...tak tedy budu v pohance hledat ty oříšky. A ono to šlo!!! Pohanková chuť se smísila s chutí lískových oříšků a ono to bylo vážně dobré.Mlčící



Pořídila jsem si tedy pohankovou krupici (od Šmajstrly - http://www.pohankovymlyn.com/ - je to český pěstitel pohanky z Beskyd a jeho pohanka je prostě nejlepší) a stala se pro mě velmi oblíbenou snídaní, která zasytí a povzbudí. Tady je recept, jak ji dělám já (musím zklamat odpůrce kravského mléka, s vodou to prostě není ono a nevím, jak bych měla mléko nahradit, aby to nestálo o 80Kč víc).

Medvědí česnek a tvarohová jarní pomazánka z něj

5. dubna 2015 v 19:39 | Janča
Přestože jsou Velikonoce, a nechci sedět u počítače déle než je nutné, nemůžu nenapsat článek o jedné nenápadné, ale velmi zdravé jarní rostlince - medvědím česneku. Určitě mnozí z vás, navzdory veselému jarnímu zpěvu ptactva a dobrodružství tetelícím se ve vzduchu, pociťujete příznaky jarní únavy. Tato únava není jen nějaký smyšlený fenomén, na který se dobře vymlouvá, když se nám chce spát déle než obvykle. Jarní únava má opravdové příčiny - jsme jednoduše vyčerpaní po dlouhém období zimy. V našem těle na jaře docházejí zásoby některých vitaminů a dalších důležitých látek.

Dlouhé měsíce s nedostatkem slunečního svitu, strava chudá na kvalitní ovoce a zeleninu (ať už chceme nebo nechceme, během zimního skladování se množství vitaminů a dalších rostlinných esencí v nich dost snižuje), méně pohybu... to vše na nás v těchto týdnech dopadá. Dopřejme našemu tělu více odpočinku a dobijme jej novou energií odlehčenou jarní stravou. Měli bychom se snažit zařadit do naší každodenní stravy zelené potraviny, které se jako první na jaře objevují a mají očistné a posilující vlastnosti - kopřivy, pažitku, raný špenát, jarní cibulku, sedmikrásky ... a medvědí česnek.


Kakaové boby - potrava bohů

22. února 2015 v 14:49 | Janča
Není pochyb o tom, že kakaové boby jsou superpotravina. Slyšeli jste někdy ten pojem? Jako superpotraviny se označují nikoliv svačiny supermanů, ale takové potraviny, které obsahují výjimečně vysoké koncentrace antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek. Jsou napěchované vitaminy, minerály, vlákninou, bílkovinami (i esenciálními aminokyselinami!), enzymy a koenzymy. Bez nadsázky lze říct, že tyto potraviny jsou přírodními léky. Pomáhají v naší ne zrovna pohodové době zvládat stres, únavu, nesoustředěnost, nedostatek minerálů (které se právě zvýšenou námahou rychleji spotřebovávají), zpomalují stárnutí, bojují proti rakovině a mnoha dalším nemocem. Myslím si, že když už nemůžeme tak jednoduše změnit znečištění vzduchu, který dýcháme, stresující život, který jsme nuceni žít, měli bychom svému tělu alespoň poskytnout potravu, která jej bude zevnitř posilovat.


Tyto plodiny většinou pocházejí z nehostinných míst, které je donutily hromadit v sobě mnoho zásobních a jiných látek, umožňujících jim přežití. Důležitým faktem dále zůstává, že tyto potraviny by se měly konzumovat v přirozené, syrové podobě, tepelnou a jinou úpravou pochopitelně o značnou část svých aktivních látek, díky kterým jsou tak jedinečné, přijdou!!!

Mezi superpotraviny můžeme zařadit jednak potraviny nám známé - obecně ořechy, semínka, luštěniny, některé druhy ovoce - především bobulovité (borůvky!, maliny, ostružiny..), jinak třeba brokolici, oves, pomeranče, avokádo, granátové jablko; jednak plodiny známé už méně:

→Acai bobule
→Aloe vera
→Goji semínka
→Chlorella
→Mladý ječmen
→Quinoa
→Konopná semínka
→Spirulina
→Včelí produkty
....a konečně téma dnešního článku →Kakaové boby.

Klíčení (nejen) mungo fazolí

12. října 2014 v 0:30 | Janča
Krásný slunečný den všem!Usmívající se (nebo dobrou noc, u mě je zrovna půlnoc Mlčící )

Dnes mám pro Vás rychločlánek, ale snad bude užitečný a inspirující. Znáte fazole mungo?
Mungo je luštěnina pocházející z Indie - je to něco jako malé zelené fazolky. Pěstovat se dají i u nás, ale to jsem prozatím nezkoušela. Rozpačitý Co by nás ale mohlo zajímat více - jedná se o chuťově vynikající potravinu s bohatým obsahem bílkovin, vápníku, hořčíku, železa, draslíku, vlákniny a téměř všech vitaminu skupiny B. Dají se konzumovat jak uvařené, tak naklíčené - a o tom druhém se dnes trochu rozepíšu.


O oříščích - vlašských i jiných

8. října 2014 v 11:30 | Janča
Je babí léto, podzim má své radostné a barevné období a zahrady vydávají své pozdní plody. Dnes se něco málo dozvíme o jedněch z nich - vlašských oříšcích - a že jich letos není málo!Usmívající se

Všude se dočítáme, že ořechy jsou zdravé. A musím uznat, po pročtení mnoha článků, že je to tvrzení pravdivé! Pojďme si říct proč.


Ostružiny - lahodné ovoce schované v trní

27. srpna 2014 v 14:13
Jsou modročerné, lesknou se...jsou nenápadné a přece když na ně oko pohlédne, máme hned chuť si jich hrst natrhat a sliny se nám sbíhají. Srpen je měsíc ostružin (mimo jiné) a proto nečekejte a vydejte se pro ně do lesa nebo na zahradu! Plody ostružiníku známe všichni, ale věděli jste, že i listy ostružiníku skrývají léčivé látky a dá se z nich připravit čaj?Usmívající se
Nejdřív zkusím trochu prozkoumat látky, které se v ostružiníku ukrývají a jak nám mohou být prospěšné a potom se podíváme na nějaké ty dobroty, které z ostružin můžeme připravit.

 
 

Reklama
Reklama